Stowarzyszenie „Szkoła dla Wszystkich” wraz z nauczycielami Zespołu Szkół w Radomyślu Wielkim wzięło udział w konkursie zorganizowanym przez Gminę Radomyśl Wielki na realizację zadań publicznych w ramach programu współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego.
Stowarzyszenie złożyło dwa projekty, które zostały wysoko ocenione przez komisję konkursową i otrzymały dofinansowanie w następujących obszarach:
- Ekologia i ochrona zwierząt oraz ochrona dziedzictwa przyrodniczego – „Pszczelarstwo ekologiczne – moja i twoja przyszłość” – koordynatorzy: Marta Pluta, Agnieszka Dragan;
- Działalność na rzecz dzieci i młodzieży – w tym wypoczynku dzieci i młodzieży – „Aktywny powrót do szkoły” – koordynator Dariusz Wolak;
Działania obu projektów skierowane są do uczniów i nauczycieli Zespołu Szkół w Radomyślu Wielkim, dla którego Organem Prowadzącym jest Stowarzyszenie „Szkoła dla wszystkich”.
Celem projektu ekologicznego jest przede wszystkim promocja działań proekologicznych, ukierunkowanych na edukację związaną z ochroną pszczół, podkreślenie znaczenia pszczół dla pozyskiwania żywności i zwrócenie uwagi na zagrożenia dla tych owadów, wzrost poziomu wiedzy na temat produktów pozyskiwanych z pracy pszczół, wykorzystywanych w gastronomi, lecznictwie i kosmetologii. Ważnym elementem są także działania dydaktyczne i wychowawcze skierowane na ukształtowanie pełnego troski podejścia do środowiska, zwiększenie świadomości ekologicznej młodzieży oraz wpojenie takich wartości, by każdy mógł poczuć się odpowiedzialny za postępowanie wobec świata przyrody.
W ramach realizacji projektu planowano następujące działania:
- Wykłady dotyczące wiedzy z zakresu pszczelarskiej edukacji ekologicznej;
- Warsztaty propagujące dobroczynna role miodu i jej wpływ na zdrowie ludzi;
- Konkursy: na prezentacje multimedialną pt. „Wartość odżywcza i lecznicza produktów pszczelich” oraz fotograficzny pt.” Pszczoła w obiektywie”;
- Degustacje potraw i napojów z dodatkiem miodów oraz różnego rodzaju miodów.
Drugi projekt, pod hasłem „Aktywny powrót do szkół”, ma ścisły związek z sytuacją epidemiczną w Polsce. Podczas tego trudnego czasu pandemii, młodzież zmęczona jest już siedzeniem w domu, brakiem aktywności fizycznej oraz brakiem kontaktu z rówieśnikami. Ich sprawność się obniża, pojawiają się dysfunkcje związane z brakiem ruchu. Taka bezczynność może również sprzyjać pojawianiu się niepożądanych zjawisk społecznych.
Proponowane zajęcia dodatkowe będą uzupełnieniem lekcji wychowania fizycznego, a ich głównym celem będzie aktywne zagospodarowanie czasu pozalekcyjnego młodzieży, rozwijanie zainteresowań i pasji sportowych, poprawa zdrowia i kondycji fizycznej oraz integracja psychoprofilaktyki z aktywnością sportową.
Ważnym aspektem jest także wyrównywanie szans w dostępie do infrastruktury sportowej, poprzez objęcie projektem w szczególności uczniów zamieszkałych w małych miasteczkach i na wsi, w których utrudniony jest dostęp do nowoczesnych obiektów sportowych.
Wszystkie podejmowane działania są ukierunkowane na pracę z młodzieżą, integrację i wzajemne poznanie społeczności lokalnej. Zadania, które zrealizujemy będą sprzyjać rozwijaniu zainteresowań i pasji, podniesieniu poziomu wiedzy i świadomości ekologicznej oraz większej aktywności fizycznej wśród młodzieży,
Gratulujemy wszystkim zwycięskim Stowarzyszeniom.
Dziękujemy bardzo jury konkursu za docenienie naszych starań i działań na rzecz szkoły i lokalnej społeczności.